Responsible Fashion Business 2025

Spis treści

Zapraszamy na konferencję Responsible Fashion Business, stworzoną przez Fashion Revolution Polska i współorganizowaną przez Venture Cafe Warsaw. To wyjątkowe spojrzenie na biznes mody odpowiedzialnej nie tylko przez pryzmat problemów i powinności, ale też rozwiązań i innowacji.

Najważniejsze informacje

W programie m.in.:

  • ścieżkę Odpady branży mody: problemy i rozwiązania
  • ścieżkę Marketing, odpowiedzialność i moda
  • ścieżkę Case study siedmiu marek i organizacji działających w polu mody odpowiedzialnej,
  • prezentacje dwóch wyjątkowych kolekcji mody wykorzystujących odpady jako tworzywo
  • Prezentację danych z najnowszego raportu What Fuels Fashion i in.

Wydarzenie ma charakter dwujęzyczny – część wydarzeń odbywa się w języku angielskim, co umożliwia nam zaproszenie różnorodnej grupy odbiorców.

Lokalizacja:
CIC, ul. Chmielna 73, Warszawa
18:00-21:00
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.
Każda osoba może zarezerwować bezpłatną wejściówkę pod tym linkiem

Poniżej znajdziecie opisy wybranych wydarzeń (a wkrótce wszystkich)

Rozmowa panelowa: Odpady tekstylne pół roku od rozpoczęcia selektywnej zbiórki.

W rozmowie panelowej udział wezmą: 

  • Marek Goleń, dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
  • Stefania Krupa-Krzyżanowska, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Odpadami w Urzędzie Marszałkowskim Wójewództwa Mazowieckiego
  • Tomasz Mierzwa, założyciel i CEO startupu Myco Renew, który wykorzystuje grzyby do rozwiązywania problemu odpadów tekstylnych
  • Agnieszka Wąsowska-Telęga, członkini zarządu Fashion Revolution Polska

W trakcie rozmowy pochylimy się nad cząstkowymi rezultatami badania postępów w zbiórce i zagospodarowaniu odpadów tekstylnych w gminach z Mazowsza i Pomorza, zapytamy o plany na wspieranie zagospodarowania (a nie tylko zbiórki) odpadów tekstylnych, a także o wdrażanie ROP (rozszerzoną odpowiedzialność producenta).

Rozmowę poprowadzi Małgorzata Przewalska, członkini zarządu Fashion Revolution Polska.

Co z tą reklamą? Rozmowa o odpowiedzialności branży reklamy

W rozmowie panelowej udział wezmą:

  • Ewa Zakrzewska, Curiosity & Innovation Leader w Publicis Groupe Polska
  • Aleksander Serdiukow, strateg marketingu
  • Anna Cisińska-Młynek, REmakeit i projekt UP_Art

Czy branża reklamowa może i powinna ponosić odpowiedzialność za nakłanianie do nadkonsumpcji? Czy pracownicy tej branży czują, że mają pozytywny wpływ na świat? I co sądzą o fizycznych śmieciach, które produkuje ich działalność?

W trakcie rozmowy spotkają się 3 światy – Anna Cisińska-Młynek porzuciła pracę w branży by zająć się przerabianiem zbędnych już materiałów reklamowych na przedmioty o większej przydatności. Aleksander Serdiukow opowie o problemie odpowiedzialności z punktu widzenia zarówno klienta, jak i agencji, a także czerpiąc ze swoich doświadczeń w branżach o szczególnej odpowiedzialności, jak np. alkohol. Ewa Zakrzewska wprowadzi nas w świat technologii wykorzystywanych w branży reklamowej i tego jakie mogą one nieść szanse oraz ryzyka. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Wąsowska-Telęga

Prezentacje startupów

Zapraszamy do foyer wydarzenia, gdzie zaprezentują się startupy m.in. Myco Renew szukające rozwiązań dla problemu odpadów tekstylnych, czy Wearthy.eu – platforma rekomendacji marek odpowiedzialnych.

Pojawi się też Sandra Zalas, która pracuje nad rozwiązaniem pozwalającym śledzić wydzielanie mikroplastiku już na etapie zakładów produkujących odzież.

Kolekcje młodych projektantów

Wielkie reuploadowanie to kolekcja Gabrieli Hukałowicz, tegorocznej absolwentki szkoły mody MSKPU, które w swojej nietuzinkowej, futurystycznej kolekcji wykorzystała elektroodpady m.in. jako tworzywo finezyjnych ozdób. Premiera kolekcji miała miejsce we wrześniu podczas pokazu w Muzeum Etnograficznym w Warszawie, a podczas Responsible Fashion Business jej autorka po raz pierwszy opowie o kulisach jej powstawania.

UP_Art to z kolei projekt stworzony we współpracy Akademii Sztuki w Szczecinie, lokalnego dealera Volvo, który udostępnił swoje materiały reklamowe oraz firmy REmakeit. Wspólnie stworzyli wyjątkową upcyklingową kolekcję mody, której premiera miała miejsce podczas Torino Fashion Week. Podczas Responsible Fashion Business nastąpi warszawska premiera tego niezwykłego projektu.

Obie kolekcje udowadniają, że odpady to nowy materiał. Inspirują do poszukiwania rozwiązań, a nierzadko wskazują drogę, którą można podążać w dążęniu do gospodarki bardziej cyrkularnej i odpowiedzialnego biznesu.

Case study i prezentacje

Podczas wydarzenia aż 7 marek i organizacji zrzeszonych w Klubie Partnerów Fashion Revolution Polska opowie o doświadczeniach z prowadzenia biznesu. Polecamy m.in.:

Wyzwania w komunikacji marki nieoczywistej. Case study marki fragmented

Jak znaleźć spójny przekaz dla marki, która łączy cyrkularność z autorską techniką i silnym ładunkiem emocji zrodzonych z rodzinnej historii?
Na czym się skupić, co pominąć? Czy coś można pominąć? 

Paulina Panas, projektantka, dyrektor artystyczna, założycielka marki – podzieli się swoim doświadczeniem z komunikacji marki, która nie chce być jak żadna inna.

Projektowanie z myślą o trwałości emocjonalnej (w języku angielskim)

Trwałość produktów może być nie tylko fizyczna. Rozgrywa się także na poziomie emocji.
Emocje zwiększają w ludziach wolę naprawiania produktów. Można ją budować na różne sposoby – od technik stricte projektowych, po odpowiednią komunikację produktów.

Więcej na ten temat powie Paulina Cabanas-Owczarek, projektantka mody i project managerka związana z Fashion Revolution Polska.

Wdrażania edukacji o zrównoważonym rozwoju w edukacji artystycznej online. Case study szkoły mody MSKPU (w języku angielskim)

Czy projektowania mody można uczyć w chmurze? Czy znajomość praktyk zrównoważonego projektowania wpływa pozytywnie na kreatywność i jakość pracy projektowej?

Podczas spotkania dr Magdalena Płonka, dyrektor szkoły mody MSKPU opowie o tym, jak szkoła zorientowana na nauczanie online stała się jednym z liderów edukacji projektantów mody w Polsce. Zdradzi też swój sposób na organizowanie edukacji modowej wokół rdzenia opartego na zrównoważonym rozwoju i zrównoważonym projektowaniu.

Wspieranie slow fashion w świecie e-commerce. Case study platformy pleesd.

Czy nowe technologie mogą wspierać rozwój odpowiedzialnej mody? Czy slow fashion może sobie poradzić w szybkim świecie e-commerce?

Twórczynie platformy pleesd., Iga Franckiewicz i Karolina Ambroziak, opowiedzą o doświadczeniu tworzenia platformy zrzeszającej marki produkujące w Polsce.

What Fuels Fashion 2025

Podczas wydarzenia zaprezentujemy też najważniejsze wnioski
z raportu What Fuels Fashion wydanego pod koniec września 2025 r. przez Fashion Revolution (global).

Raport zwraca uwagę na wstydliwy problem mody, jakim są emisje związane z pozyskiwaniem ciepła niezbędnego do wielu procesów chemicznych wykorzystywanych w produkcji odzieży. 

Wiele z tych problemów jest już dziś łatwych do rozwiązania, ale wymaga zaangażowania globalnych marek. Raport przygląda się temu, na ile przejrzyście informują one o swoich emisjach tego typu.

Zarezerwuj bezpłatną wejściówkę i spotkajmy się na Responsible Fashion Business już 30 października!

CIC, ul. Chmielna 73, Warszawa
18:00-21:00
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.
Każda osoba może zarezerwować bezpłatną wejściówkę pod tym linkiem